دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟

11 Esfand 1402 آموزشی

زمانی که شما تازه شروع به راه‌اندازی وب‌سایت می‌کنید با بعضی از لغات و اصطلاحات آشنایی ندارید. دامنه یکی از اولین کلماتی است که شما با آن مواجه می‌شوید. فهمیدن این مفهوم اصلاً کار سخی نیست؛ و ما در این مقاله قصد داریم خدمت شما دوستان عزیز به بیان مفهوم دامنه و نحوه کاربرد آن بپردازیم. بیایید با هم ببینیم دامنه چیست و چگونه کار می‌کند؟

دامنه همان نام برند شما می‌باشد؛ به ‌واسطه دامین می‌توانید مشخص کنید که در حال انجام چه فعالیتی هستید. به‌بیان‌دیگر شما اگر دارای یک کسب‌وکار سنتی هستید مسلماً این کسب‌وکار دارای یک آدرس است؛ و به همین شکل کسب‌وکار اینترنتی شما نیز حتماً باید یک آدرس داشته باشد.
برخی از کاربران مبتدی، نام دامنه را با هاستینگ اشتباه می‌گیرند و معنی دقیق دامنه را نمی‌دانند. در این آموزش قصد داریم نام Domain را تعریف و روش کار با آن را توضیح دهیم.

دامنه چیست؟

دامنه یا دامین همان آدرس سایت شما است. درواقع همان آدرسی که کاربر در نوار مرورگر شما مشاهده می‌کند همان Domain شما است. با توجه به اینکه اینترنت به‌عنوان یک شبکه جهانی از سایت‌ها و شبکه‌های متعددی تشکیل‌شده است؛ هرکدام از این شبکه‌ها دارای URL و آدرس مخصوص به خود هستند؛ و از این طریق است که کاربران و اینترنت قادر به شناسایی شما هستند.

هر کامپیوتر دارای یک آدرس IP مخصوص به خود می‌باشد. که از این آدرس جهت شناسایی آن استفاده می‌شود. این آدرس شامل یک سری از اعداد است. اما به یاد داشتن یک آدرس IP به دلیل اینکه از مجموعه‌ای از اعداد تشکیل‌شده کار سختی است. به همین دلیل است که از دامنه استفاده می‌شود. دومین دربرگیرنده یک نام است که به‌وسیله آن کاربر می‌تواند از آن جهت جستجو سایت موردنظر خود استفاده کند.

روی کار آمدن دامنه باعث شد که کاربران به‌راحتی بتواند سایت خود را پیدا کنند؛ و به‌این‌ترتیب نیاز به به یاد داشتن یک سری اعداد طولانی نیست. دامین یک آدرس است که فقط منحصر به خودتان است. و تنها شما هستید که از آن استفاده می‌کنید. نام دامنه، آدرس وب‌سایتی است که در نوار آدرس یا url مرورگر مشاهده می‌نمایید. به عبارت ساده، اگر وب‌سایت شما یک خانه بود، نام دامنه شما آدرس آن خواهد بود.

دامین سایت یعنی چه؟

اینترنت شبکه غول‌پیکر رایانه‌های متصل شده به هم از طریق شبکه جهانی کابل‌ها است. همان‌طور که در بالا گفتیم هر کامپیوتر در این شبکه می‌تواند با سایر کامپیوترها ارتباط برقرار کند. برای شناسایی آن‌ها، به هر کامپیوتر یک آدرس IP اختصاص داده‌شده است. این مجموعه‌ای از اعداد است که یک کامپیوتر خاص را در اینترنت شناسایی می‌کند. یک آدرس IP معمولی مانند زیر است: 99.229.76.1

به خاطر داشتن IPهای این‌چنینی بسیار دشوار است. به همین دلیل نام دامین اختراع‌شده است. اکنون برای دیدن یک وب‌سایت، نیازی به واردکردن یک رشته طولانی از اعداد نیستید. در عوض، شما می‌توانید نام دامنه را در نوار آدرس مرورگر خود نوشته و آن را همیشه به یاد داشته باشید. به‌عنوان‌مثال: webravo.ir

مشخصات یک دامنه خوب

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم نام دامنه، نام وب‌سایت شما است، نام دامین پسوندهای مختلفی دارد، که از بین آن‌ها پسوند ir. و .com از بقیه محبوب‌تر می‌باشند، پسوندهای دیگری نظیر org ،.net ،.tv ،.info ،.io. نیز وجود دارد.

شما از بابت انتخاب نام سایت شما هیچ‌گونه محدودیتی ندارید و درواقع شما می‌توانید هر نامی که دوست داشته باشید را برای سایت اینترنتی خود انتخاب کنید. البته باید توجه کنید که هر آدرس و نام اینترنتی مخصوص به یک وب‌سایت می‌باشد. و شما نمی‌توانید از نام یک سایت دیگر استفاده کنید. از طرف دیگر شما باید نام سایت خود را به‌صورت پیوسته انتخاب کنید به‌صورتی که هیچ فاصله‌ای بین کلمات نباشد.

نکته بسیار مهم در مورد دامنه این است که شما باید حتماً آن را خریداری کنید. در غیر این صورت بعد از گذشت چند سال نام دامنه شما به سایت دیگری واگذار می‌شود. پس به یاد داشته باشید که باید حتماً مدت‌زمان خریدان را تمدید کنید.