هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

11 Esfand 1402 آموزشی

اطلاعات و محتوای وب سایت‌ها در فضایی خاص به نام هاست نگهداری می‌شوند. در واقع از هاست به عنوان میزبان اطلاعات سایت بهره گرفته می‌شود. اگر این موضوع برای شما جذاب بوده و تمایل دارید بدانید هاست چیست و چه کاربردی دارد پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

هاست چیست؟

هاست یا به عبارت صحیح تر وب هاستینگ ( Web Hosting ) به معنی میزبانی وب است. اطلاعات و محتوای سایت‌ها در فضایی اختصاصی با منابع و امکانات مشخص قرار داده شده و به این ترتیب سایت برای ارائه خدمات در دسترس بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. این فضا یک بخش یا کل فضای سرور است که وظیفه میزبانی سایت را بر عهده دارد.

سرور چیست؟

سرور یک کامپیوتر غالبا قوی با سخت افزار قدرتمند است که معمولا از آن در جهت کارهایی نظیر میزبانی، کنترل و تحلیل، شبکه و ... استفاده می‌شود. سرورهای مختص میزبانی وب معمولا در مراکز داده (دیتاسنتر) با شرایط خاص نگهداری می‌شوند. این سرورها به واسطه IP ثابت به شبکه جهانی متصل هستند و با راه اندازی و پیکربندی آن‌ها می‌توان از آنها استفاده نمود.

دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر یا مرکز داده یک فضای خاص است که در آن سرورها با شرایط ویژه ای نگهداری می‌شوند. دیتاسنترها معمولا دارای برق قدرتمند پایدار با سیستم تامین برق اضطراری، اینترنت پرسرعت و پایدار، شبکه امن، سیستم تهویه و ... هستند تا سرورها در شرایط مطلوبی قرار داشته باشند. معمولا شرکت‌های هاستینگ اقدام به اجاره سرور یا فضای سرور ( کولوکیشن ) در دیتاسنترها کرده و سرورها را پیکربندی و برای ارائه خدمات در سیستم فروش خود قرار می‌دهند.

انواع هاست و کاربرد آنها

هاست‌ها انواع مختلفی دارند که دو نوع هاست لینوکس و هاست ویندوز، تناسب و کارایی بیشتری برای میزبانی وب سایت‌ها دارند. انتخاب نوع هاست نیز اغلب به نوع و زبان سایت ساز (CMS) بستگی دارد. برای مثال سیستم های مدیریت محتوای وردپرس، جوملا، دروپال، پرستاشاپ و ... به دلیل اینکه با زبان php نوشته شده اند بهتر است بر روی هاست لینوکس میزبانی شوند. سایت سازهایی نیز که با زبان ASP.NET نوشته شده اند بهتر است بر روی هاست ویندوز میزبانی شوند.